Online marketing: wat is dat eigenlijk?

Je hebt vast al eens van online marketing gehoord, maar wat is online marketing eigenlijk? Online marketing is een nogal breed begrip, het gaat hierbij namelijk om alle verschillende soorten manieren waarop je online je marketingdoelen kunt behalen. Onder online marketing vallen allerlei verschillende activiteiten waarmee je je website of product probeert te promoten. In dit artikel vind je een overzicht van de verschillende manieren waarop je dit kunt doen.

Verschillende vormen van online marketing

Wat is online marketing? Om je boodschap naar de klant te versterken kun je verschillende technieken toepassen. Zo kun je bijvoorbeeld aan de slag met affiliate marketing, zoekmachine adverteren, social media marketing, e-mail marketing, display adverteren en zoekmachine optimalisatie. Je kunt dit natuurlijk ook door een extern online marketing bureau laten doen, om tijd en moeite te besparen. 

Bij affiliate marketing zorg je ervoor dat anderen jouw product promoten. Hiervoor krijgt diegene een bepaald percentage van jouw omzet, of een andere vorm van beloning. Op die manier hoef je zelf minder moeite te doen om je product of dienst te promoten. Dan is er ook nog zoekmachine adverteren; namelijk de betaalde zoekresultaten in zoekmachines. De tegenhanger daarvan is zoekmachine optimalisatie; daarbij zorg je ervoor dat je website op een organische manier hoger komt te staan in Google, dus zonder daarbij gebruik te maken van betaalde advertenties. 

Welke techniek kun je het beste kiezen?

De techniek die je het beste toe kunt passen, hangt af van een aantal verschillende zaken, waaronder je budget. Ook is het niet zo dat je er maar eentje zou moeten gebruiken; je kunt het beste voor een combinatie gaan van verschillende vormen van online marketing. Ook is je keuze afhankelijk van jouw persoonlijke online marketing doelen. Wil je bijvoorbeeld meer verkopen genereren, of wil je liever zoveel mogelijk naamsbekendheid creëren?

Geef een reactie